Åvandaler. - 16. juli 2000
         

 

Dette er ikke skrevet som et indlæg i den løbende debat om nødvendigheden af en motorvej  mellem Århus og Herning. Da vi lystfiskere er nogle af dem, der har fået kortere til gode fiskevande ved hjælp af disse hurtige færdselsårer. Således er det i dag ligeså hurtigt at køre fra det centrale Århus til sydsiden Kolding Fjord ved Rebæk, som det er at køre til det yderste af Randers Fjord ved Udbyhøj. Og nu hvor Øresundsbron er åbnet tager det mindre end 6 timer at køre fra Århus til Mörrums Åen i Blekinge, hvor færgeturen mellem Grenå og Varberg alene tegnede sig for fire en halv times transporttid.

Men det faktum, at åens leje skal omlægges for lave en bro over Lyngbygårds Å, bekymrer mig meget. Omlægning af åen sker for at få plads til bærepillerne til en bro over ådalen ved Snåstrup Mølle lige vest for Århus. For det bør være muligt med de moderne byggemetoder at lave broen over åen uden, at det er nødvendigt at lave et nyt åleje.

I efteråret 1997 lavede Århus Amt et omløb ved det nedlagte Gl. Harlev Dambrug, hvor en opstemning lagde hindringer i vejen for laksefiskenes vandring videre op i Århus Å. Her var der tale om at lave om på tidligere tiders fejltagelser. Resultatet blev en å-strækning med meget god gennemstrømning men med meget få skjulesteder på strækningen på grund af de skrå sider. Træerne på bredden tager mange om at gro op, så de giver et naturligt bladhang ud over åen og endnu længere inden rødderne breder sig så meget at de vil give skjul og strømlæ til de fisk. der trækker opstrøms.

Ved Snåstrup Mølle skærer Lyngbygårds Å sig ind i skråningerne med underskårne brinker og trærødder. Det giver gode skjulesteder for de vandrende fisk, og som det ser ud på nuværende tidspunkt bliver den nye åstrækning uden mulighed for at fiskene kan skjule sig. Hvilket betyder, at det bare er en strækning, de vil passere uden at tage ophold. Det må da være muligt med den moderne teknik at lave underskårne brinker, hvor fiskene kan skjule sig under vandringen. Ved kommende vej- og brobyggerier er det absolut forhold, som Vejdirektoratet bør tage stor hensyn til.