Godt ørredfiskeri på Samsø. - 26. februar 2000

Vi var knapt begyndt på fiskeriet, før jeg var nødt til at spørge min vært, Per Balle. Du Per. “Den skorsten, vi kan se nede i syd, hvor befinder den sig?” Per svarede: “Hvis vi starter ovre i vest. Så er det Endelave, du ser med Jylland i baggrunden. Skorstenen nede i syd står vist nok i Munkebo på Fyn. Normalt kan vi nemlig se den store kran på Lindøværftet, men den væltede jo i orkanen i begyndelsen af december. Skorstenen ovre i øst er Asnæsværket i Kalundborg. Hvis du ser rigtig godt efter kan du også se pylonerne på Storebæltsbroen!" Efter en del stirren fik jeg øje på de to streger langt ude i horisonten.

Jeg var dybt betaget. Her stod jeg i Århus Amt og kunne se de største landsdele, som Danmark består af. Solen skinnede fra en næsten skyfri himmel, og vi følte os hensat til de bedste dage i april, selv om kalenderen kun viste torsdag den 17. februar. Vi var taget til Vesborg Fyr på Samsø’s sydvestlige hjørne. Et sted som jeg aldrig tidligere havde fisket på, selvom jeg ganske ofte havde besøgt øen gennem årene.

Allerede i begyndelsen af firserne inviterede Per mig til Samsø for at fiske, og siden har jeg kommet der jævnligt. Normalt gæstede jeg øen i pinsen, og ofte hørte jeg Per, sige at det ville være bedre at besøge øen i tidligere på året. Så da jeg lavede artiklen om fluebindingen på Randers Bibliotek i denne spalte lørdag den 15. januar, hvor Per Balle stod for instruktionen, fik jeg aftale med ham om, at han skulle vise mig nogle af de gode fiskesteder på Samsø når det gjaldt efterårs-, vinter- og forårsfiskeriet. I sidste uge tog jeg så til Samsø for at støde til Per Balle, som allerede var ankommet til øen om mandagen.

Per begyndte at fiske på Samsø, da hans forældre flyttede til øen i 1973 og siden har han brugt utroligt mange timer og dage med at fiske fra øens kyster. Sidste år købte Per et sommerhus på øen, så han både kunne fiske og besøge familien på øen.

Torsdag bød på svag nordøstlig vind, så vi havde startet dagens fiskeri på kyststrækningen ud for Vesterløkker på Samsø’s vestkyst. Vi kørte ned til parkeringspladsen ved Helligkilden Ilse Made. Herfra gik vi mod syd og begyndte fiskeriet ved det lille næs cirka 500 meter mod syd. Denne strækning havde jeg tidligere fisket på flere gange, og det var mit håb at vi fik lejlighed til at forsøge os på denne strækning. Vi havde da også kontakt med en enkelt havørred som fulgte efter kystwobleren næsten helt ind til stangspidsen. Du kan fiske på hele strækningen fra parkeringspladsen og ned forbi trappen under sommer-husområdet mod syd. I alt en strækning på over halvanden kilometer med en fornemt varieret bund.

Om eftermiddagen var vi som nævnt taget ned til Vesborg Fyr, hvor vi efterlod bilen på parkeringspladsen ved fyret. herefter fulgte vi stien ned til kysten og startede fiskeriet lige neden for denne. Derfra fulgte vi kyste mod sydøst og fiskede næsten 1200 - 1300 hundrede meter langs kysten. Allerede ved det første næs havde Per kontakt med fisk. En pæn regnbue på et par kilo havde fulgt med blinket under indspinningen, uden at reagerede på nogen af de efterfølgende kast. Men få minutter senere havde han en stime havørreder der fulgte med det røde blink og den ene af dem huggede tæt på stangspidsen. Per landede fisken sikkert ved at kane den op gennem strandens sten. En lille velformet havørred på 43,5 centimeter lå derefter på lit de parade i strandens tang.

Resten af eftermiddagen mærkede vi ingenting, og vi besluttede derfor at køre til Sælvig Havn, hvor parkerede på selve færgehavnen og startede fiskeriet under klinten cirka 100 meter nord for havnen, og vi fiskede langs kysten cirka 500 meter mod nord. Her kunne vi nyde en smuk solnedgang over havneområdet, uden at blive forstyrret af distraherende hug. Per var meget forundret over det magre resultat. Aftenen i forvejen havde flere fisk fulgt efter blinket uden at hugge. Men denne aften var strækningen som blæst for havørreder

Næste dag blæste vinden til Pers fortvivlelse på langs af øen fra syd, så han valgte at fiske fra området ved Vestballegård og videre mod nord op til Kolsøre Hage. Vi parkerede på pladsen ved Vestballegård og startede fiskeriet lige ud for gavlen på selve avlsbygningen på gården som ligger helt ned til strandkanten.

Her fangede jeg ret hurtigt en havørred på omkring 41 centimeter, som jeg genudsatte og jeg f kort efter hug af en lille havørred under målet, som jeg rystede af wobleren tæt under land. Vi fiskede langs kysten hele vejen op til Kolsøre Hage. I alt en strækning på lidt over 1,5 kilometer med meget indbydende vand. Specielt selve næsset ved Kolsøre så meget indbydende ud med et dybt badekar på begge sider af et lille næs med halvstore og sten og tangbevoksning.

Havde det været vestenvind ville vi have fisket på østsiden. Et godt sted på denne side af øen er strækning fra parkeringspladsen for enden af Besser Rev. Herfra kan du fiske hele vejen op langs revet. Du skal bare overholde fredningstiden på revet. Under fredningen kan du kun gå op til det hegn som går tværs over det smalle rev. Men lige ud for hegnet er der en god fiskeplads, hvor vi ynder at fiske på vore pinseture til Samsø. Du kan også fiske fra enden af revet og med syd ned forbi Udsager hage og om på sydsiden af Stålhøj Hage. Strækningen er på cirka 2 kilometer med spændende fiskevand hele vejen.

I følge Per Balle er der også godt fiskeri i vestlige vinde på selve Lushagen på øens sydøstspids ved Brattingsborg Skov. Denne plads holder i følge Per pænt med fisk under næsten alle forhold gennem hele året.

Skulle du have fået lyst til prøve fiskeriet på Samsø, kan jeg stærkt anbefale dig at henvende dig til Samsø Turistbureau på telefon 86 59 14 00, som kan hjælpe dig med at finde indkvartering på øen alt efter dine ønsker. Du kan også tage over på éndagsbillet med Samsø-linien til 495,- kroner for bil med 4 passagerer. Denne pris er nogenlunde det samme, som I skal give per person, hvis i vil tilbringe dagen i en put & take sø på fastlandet. I kan for eksempel rejse fra Hov klokken 6.55 om morgenen og tage den sidste færge hjem fra Sælvig klokken 21.25, hvilket vil give jer en god lang dags fiskeri på Samsø et godt stykke ind i foråret.